Potres se javlja uslijed pomicanja tektonskih ploča što rezultira podrhtavanjem Zemljine kore zbog oslobađanja velike količine energije. Osim što takav proces utječe, ovisno o njegovoj jačini, na okolinu u kojoj živimo, potres neminovno ostavlja i psihološke tragove na ljudima. Snažniji potresi, poput ovih koje smo ovih dana doživjeli, oblik su traumatskog iskustva jer osjećamo da nam je ugrožen život, zdravlje i dobrobit nas i drugih oko nas. Ono što nas posebno traumatizira je osjećaj gubitka kontrole i nemogućnost predviđanja ishoda situacije što djeluje iznimno zastrašujuće.

S obzirom na to da živimo na takvom području gdje su potresi očekivana pojava, važno je biti pripremljen i znati kako reagirati. Tijekom trajanja potresa važno je skloniti se ispod nosivog zida kuće/stana i pričekati dok ne prestane. Tek kada potres stane, važno je što prije udaljiti se iz stambenog prostora na otvorenu površinu gdje je rizik od ozljede nizak. Pri tom je važno koristiti stubište, umjesto lifta. Nakon potresa, u potpunosti je normalno osjećati se preplašeno, uznemireno, razdražljivo ili plačljivo. Dajte si dozvolu da proživite emocije, podijelite ih s bližnjima, ispričajte im kako se osjećate. Može vam se činiti da će te se teško vratiti u ”normalu”, ali ono što možete napraviti je postepeno se baviti jednostavnim aktivnostima. Iako nema čarobnog rješenja koje će vas odmah izvući iz situacije, ipak postoje manji koraci koji vam mogu pomoći. Možete skuhati čaj, otići u šetnju ili se bavite nekom drugom aktivnosti koja vam je inače opuštajuća. Važno je koliko toliko održati dosadašnju strukturu dana koju ste do tada imali i usmjeriti se na jednostavnije aktivnosti. Nemojte zaboraviti na prehranu, spavanje i osobnu higijenu jer sve su to male stvari zbog kojih se osjećamo ugodnije i zadovoljnije. Osim toga, ponekad je najbolji način na koji možemo pomoći sebi taj da pomognemo drugima, jer se zbog toga osjećamo korisno i dobro.

Ako se osjećate jako uznemireno, preporuka je da izbjegavate često čitanje i gledanje vijesti. Često se javljaju lažne i senzacionalističke informacije kojima je cilj dodatno uznemiravanje. Provjerite izvor informacija koje čitate i nemojte odmah povjerovati u sve što se prezentira. Razmišljanje i širenje ideja o tome kako je potres kazna ili da nas čeka još gora situacija također nikome ne pomažu i izbjegavajte takve informacije i ljude koji to navode. Važno je, koliko god je to moguće, izbjegavati korištenje alkohola i drugih sredstava za smirenje, jer iako vas trenutno mogu umiriti, dugoročno možete postati ovisni o njima što umanjuje vaše kapacitete da se efikasno nosite sa situacijom. Ako se sa situacijom i dalje teško nosite, možete se obratiti stručnjacima za pomoć u kriznim situacijama. Osim što se možete obratiti Udruzi mobbing na broj 01/3907-301 ili na mail jakov@mobbing.hr, možete potražiti i besplatne brojeve za pružanje psihološke pomoći na internetu.